Skip to main content

Krive percepcije kod odluke: DA ILI NE CLOUD

Od kako se posljednjih godina priča o cloud tehnologiji, odnosno o cloud computingu, osnovni argument svih provajdera usluga zasnovanih na cloud-u za odabir datih usluga je UŠTEDA.

Mislim da je to argument koji je skrenuo pažnju našeg tržišta sa osnovne svrhe cloud-a na očekivanja silnih ušteda, pa se pomalo desila i neka vrsta razočarenja. Dobro, treba uzeti u obzir da je BiH tržište, tržište koje je naviklo na krekovane verzije, kopije, plagijate i sl. Svaka naplata svega što je naviknuto da bude korišteno besplatno, je u najmanju ruku preskupo.

Da li upotreba Clouda-a zaista štedi?

Da li korisnici koji uzmu u našoj firmi Teleklik d.o.o hosting mailova, stranice, Cloud AV licence, licence Office 365, PBX-a ili telefonsku centralu iz clouda uopšte štede ili su na gubitku?

Od svih nabrojanih Cloud usluga, najbolje ide prodaja VPS-a, shareovanog hostinga, mail servera. Zašto? Računica je jasna – ko može za nekoliko mailova ili hostovanje web stranice koji zauzimaju nekoliko stotina MB ili nekoliko GB prostora kupovati server, podnositi trošak amortizacije, električne energije, UPS-ova, SSD diskova i drugog hardrware-a koji omogućava rad jednog servera, da ne pominjemo back-up mailova i web stranice koju provajder hostinga mora da obezbijedi (praktično još jedan server)? Znači, računica za korisnike iznajmljivanja Teleklik serverskog prostora je jasna.

Ostale cloud usluge koje Teleklik nudi su našem tržištu manje potrebne da bi se u njih ulagalo mjesečno, godišnje. Zašto?

Kako sam napisala u uvodu bloga, korisnici, vođeni kriterijom „ušteda“, ne percipiraju direktnu korist od investicije. Zašto kupovati Office 365 kada imam krekovan kompletan Microsoft Office? Da li ponekad neki od Microsoft Office aplikacija koje koristimo ne rade ili imaju određene bagove? Ima, primjetili smo da postoje problemi, ali ipak je takav Office ipak besplatan. Stoji i to.

Zašto ulagati novac radi preznojavanja nekoliko puta godišnje da li će nam sačuvati word, excel dokument koji smo na pola uradili, ali je iznenada neki od pomenutih programa „zaglupio“ i ne znamo koliko je auto save učinio, a ni mi se ne sjećamo da li smo uradili „save“, „save as“…

Ali, ono na šta niko ne obraća pažnju to su funkcionalnosti koje pružaju usluge iz Clouda. Druge prednosti koje nam donosi – ne samo direktna finansijska, materijalna ušteda.

Možemo uzeti za primjer pomenuti Office 365. Kupovinom Office 365 vi ne dobijate samo Microsoft Office alatke na koje ste navikli i to je to. Logično je i pomisliti zašto bi neko to plaćao kada živimo u zemlji kreka i plagijata.

Pored pomenutih (u nekoliko prošlih blogova) mogućnosti koje nudi Office 365 – 1 TB prostora, Skype for business, Active Directroy, on omogućava FLEKSIBILNOST, omogućava Vam da NE MISLITE. Bilo koji dokument koji ste raditi je TU, NA JEDNOM MJESTU, na tuđem serveru (Istina), ali ne morate misliti dokle ste došli, šta ste sačuvali, jeste si poslali mailom ili sačuvali na usb, je li kompjuter zaražen, jeste li ponijeli kompjuter.

Niste opterećeni ni sekundom logistike koja se tiče upotrebe i čuvanja tog dokumeta. Možda zvuči banalno, ali u doba u kojem živimo, koje traži brzinu, traži da mislimo istovremeno o 300 stvari, da rješavamo poslovne i privatne zadatke besprijekorno, sa puno pažnje i koncentracije, ovakve „sitnice“ su dodatni, nepotrebni napor.

teleklik_cloud

Imala sam skoro jednu privatnu raspravu na temu čuvanja slika, da kažem uspomena koje danas nemilosrdno bilježimo svojim mobilnim telefonima. Za Boga, nije film pa da se potroši – zašto ne nemilice fotografisati? 🙂

Naime, pitanje je da li za čuvanje slika kupiti eksterni hard disk ili kupiti prostor na nekom javnom hostingu (Google-ov Drive, Microsoftov One Drive, Drop Box ili Teleklikov Cloud Drive). Svakako argument mog sagavornika za kupovinu hard diska je bila cijena, a donekle i činjenica želje da se sačuva privatnost.

Cijena: za eksterni hard disk se plati 200 KM i to je to, miran si, a neki od pomenutih Cloud provajdera ti uzima 4 KM mjesečno za 50 GB prostora. Kada se to pomnoži sa brojem godina i doda potreba za još većim prostorom, jer vremenom imamo samo više godina, a time uspomena i slika, onda to izađe neopravdano skupo.

A onda ja upitam svog sagovornika: a gdje je meni u današnje vrijeme, vrijeme i prostora da ja uzmem USB kabal, bluetooth ili neki drugi način i natanane vršeći selekciju, prebacujem slike na eksterni hard disk? Da ne kažem da se telefon ili disk mogu pokvariti pa sam ostala bez svih uspomena? Ovako, mogu da podesim ili da mi odmah ono što uslikam sinhronizuje ili ako ipak želim da selektujem, samo odaberem oblačić na slici i kažem: MOŽE, odnosno odobrim naknadnu sinhronizaciju. Uspomene sačuvane u momentu slikanja, dostupne sa bilo koje tačke na planeti. Ne moram skupiti par željenih fotografija, pa nositi da se izrade kako bih pokazala dragim ljudima. Ili postaviti još manje privatno – javno na Facebook kako bi vidjeli dragi ljudi. Ili još gore da uzmem godišnji odmor kako bih jednu po jednu slala mailom ili u značajno umanjenoj rezoluciji viberom, nego jednostavno selektujem slike, pošaljem link i dam pristup Cloud serveru na kojem su moje slike dragim ljudima.

Postavlja se pitanje koliko košta vrijeme da sve što sam nabrojala ja uradim, a kako bi sačuvala svoje uspomene ili bila sigurna da ih imam za svoje sjećanje, sjećanje svoje djece, itd.?

Nadam se da sam vam bar malo približilia prednosti cloud usluga. Kada razmišljamo o UŠTEDI, treba postaviti pitanje koga ili šta štedimo.

Lično smatram da svaka Cloud usluga donosi i tu, materijalnu uštedu jer vam omogućava da se o dosta toga „opipljivog“ jedostavno ne brinete, a u konačnici da vas održavanje i zanavljanje „opipljivog“ ne košta. Potrebno je samo osloboditi se straha ili određene vrste nelagode od obaveze da nekome nešto plaćate mjesečno ili godišnje. Treba imati na umu da se svaka usluga, pa i Cloud usluga u konačnici može i otkazati.

Dana Koruga
Rukovodilac Sektora za marketing i prodaju
Dana Koruga

Dana Koruga

Rukovodilac Sektora za marketing i prodaju

Krive percepcije kod odluke: DA ILI NE CLOUD

autor Dana Koruga vrijeme čitanja: 4 min
0